Zwembad inspiratie tour

Zwembad en sporthal De Helster in Elst is nodig aan vervanging toe.

Ter voorbereiding en voor het opdoen van kennis en ideeën, werd op vrijdag 26 oktober 2018 een bezoek gebracht aan de nieuwe sportcomplexen van Amersfoort en Raalte.

Deze “inspiratietour” werd gemaakt door vertegenwoordigers van een groot aantal zaalsport- en zwemverenigingen alsmede een aantal raadsleden en medewerkers van de gemeente.  Dit alles op uitnodiging van wethouder Wijnte Hol.

In Amersfoort zagen we een groot nieuw complex “Amerena” met sportzalen, 50 meterbad, multifunctioneel bassin en een olympisch duikbad met duiktoren van 10 meter. Opvallend was de grote parkeergarage onder het hele complex. Amerena richt zich met name op de topsport.

In Raalte zagen we een compact gebouw “Tijenraan”met twee sportzalen, een breed 25 meterbad, een multifunctioneel bad en een doelgroepenbad. Alle baden zijn voorzien van een beweegbare bodem.

Uiteraard ontbraken ook kantoren, bespreekruimten, fitness en de horeca niet.

Voor onze gemeente gaan we ons beraden op wat voor soort complex we willen. Natuurlijk denken we daarbij aan de gebruikende verenigingen,  maar ook de inwoners willen we niet vergeten. Want ook “vrij”zwemmen voorziet in een grote behoefte.

Belangrijke vraag  zal natuurlijk zijn hoe duur een en ander mag zijn en vooral ook: waar gaan we het realiseren.

De bezoeken maar zeker ook de onderlinge gesprekken in de bus hebben een hoop stof opgeleverd waarover we onze gedachten moeten laten gaan.

Wordt vervolgd!

Anton Veraart