Week van horeca en duurzaamheid

Na weken van droogte kregen we deze week te maken met eindelijk twee dagen van regen. Volgens mij zijn we nog nooit zo blij geweest met regen. Wat vind ik dit zelf altijd heerlijk ruiken als er zo’n regenbui over trekt. De natuur had dit ook wel nodig en volgens de meteorologen hebben we nog wel een paar weken extra nodig om het tekort een beetje bij te kunnen vullen. De horeca zal de regen minder gewaardeerd hebben want zij hebben deze week de deuren weer mogen openen. Na weken van zonneschijn net in een week waarin een paar regenbuien vielen en met een temperatuur die minder aangenaam was. Wellicht hebben de warme chocolademelk met slagroom en een appelpunt wel goed verkocht. Ik moet zeggen dat ik wel heb genoten van de eerste momenten op het terras.

Om de horeca in onze gemeente een hart onder de riem te steken ben ik samen met het team van Economische Zaken de lokale horecaondernemers gaan bezoeken om te horen wat er speelt. Op donderdagmiddag ben ik in Valburg, Zetten, Herveld en Andelst geweest. Daarbij hebben we gelijk bierviltjes meegenomen die we speciaal hebben laten drukken, bij een lokale ondernemer uiteraard. Bierviltjes waar op de ene kant ‘1,5 meter afstand’ en op de andere kant ‘koop lokaal’ werd gepromoot. Komende weken bezoek ik de horeca in de andere kernen.

Afgelopen vrijdag is ook het concept bod van de Regionale Energie Strategie (RES) voor de regio Arnhem Nijmegen gepresenteerd. Deze strategie gaat in op de energietransitie tot 2030 en geeft zoekgebieden voor grootschalige zon- en windprojecten weer. Voor onze gemeente komt dat neer op het gebied rond de A15-zone die we als gemeente al veel langer hanteren. Tevens gaat de RES in op de warmtetransitie die ons gaat helpen bij het aardgasloos worden in 2050. Het is een begin aan de grote uitdaging die we met zijn allen te pakken hebben.

En dan een mooie actie vanuit de Rotary waar we afgelopen zaterdagochtend in twee uur een flinke hoeveelheid PMD hebben opgehaald door met ruim 40 vrijwilligers. In het kader van de actie EndPlasticSoup. De EndPlasticSoup heeft de ambitie dat er in 2050 geen plastic soep meer is in de oceanen, zeeën en geen plastic afval meer in onze meren, rivieren, parken, bossen en op de straten.

Een week van duurzame projecten en een duurzame relatie met de horeca die weer open mocht gaan. Geniet de komende dagen van het weer en de horeca! Ze hebben je nodig!

Met vriendelijke groet,

Dimitri Horsthuis  – Tangelder Wethouder