Week van de Muziek

Deze week stond voor mij in het teken van de muziek. Op dinsdagavond mocht ik een presentatie geven bij de Rotary over mijn eigen jaren tachtig. Hoe leuk is dit te combineren met muziek. De muziek van de jaren tachtig is de periode van de supersterren. Popsterren zoals Michael Jackson, Prince en Madonna worden ongelooflijk beroemd en hadden heel veel succes.

En op woensdagochtend mocht ik onze Koningin Maxima toespreken als ambassadeur van Meer Muziek in de Klas. Op 17 april 2019 nam ik namelijk in Zutphen het vaandeltje van Meer Muziek in de Klas Lokaal over van Gedeputeerde Josan Meijers. Daarbij heb ik de regio Arnhem en Nijmegen opgeroepen om de samenwerking met ons aan te gaan. Arnhem, Lingewaard, Overbetuwe en Rheden hebben elkaar inmiddels gevonden en gaan samen op pad om muziekonderwijs in de regio Gelderland Midden te verduurzamen.

Dit jaar wordt een convenant Cultuureducatie ondertekend. Het lokale muziekakkoord is hieraan gekoppeld. De gemeenteraad van Overbetuwe ondersteunt het project Meer Muziek in de Klas en stelde een budget ter beschikking voor de verankering van muziekeducatie in het primair onderwijs.

Onderwijs, muziekscholen en -verenigingen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de gemeente Overbetuwe werken samen aan de versterking van muziekeducatie op scholen. Komend schooljaar starten twee vakdocenten muziek. Eén muziekdocent gaat aan de slag met de basisvaardigheden van muziek. De andere docent verbindt op een eigentijdse wijze maatschappelijke thema’s aan muziekonderwijs.

We willen dat kinderen in Overbetuwe muziek gaan voelen en beleven. Op deze manier is muziek voor ieder kind toegankelijk. Muziek is onmisbaar voor de totale ontwikkeling van het kind. In de gemeente Overbetuwe investeren we gezamenlijk in de toekomst van de jeugd. Dat maakt mij een trotse wethouder.

Lokaal en regionaal staat er veel op de agenda wat betreft Meer muziek in de Klas, met als hoogtepunt de ondertekening van het regionale muziekakkoord in het voorjaar van 2021. Ik heb hare majesteit uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Als afsluiting van een muzikale week heb ik met twee collega’s een bezoek gebracht aan ons theater De Kik voor de film Yesterday. Een muzikale film met muziek van The Beatles en een van de hoofdrollen vertolkt door Ed Sheeran.

Muziek doet wat met je en na weken van beperkingen voel je je met zo’n week vol muziek wel heerlijk vrij!

Dimitri Horsthuis – Tangelder
Wethouder