Van Afval naar Grondstoffen

Onze gemeente telt 2 milieustraten, één in Andelst en één in Elst. Iedere inwoner kan daar afval aanbieden. Natuurlijk proberen we dat zo gescheiden mogelijk aan te bieden en dat werkt goed. Toch kan dit beter vindt GBO en daarom zijn wij erg enthousiast over het onderzoek dat gedaan is naar het openen van één circulair ambachtscentrum in Overbetuwe.

Opgeknapte stoelen ©rws.nl

Een circulair ambachtscentrum is een plek waarbij producthergebruik hoog in het vaandel staat. Onnodig weggooien van grondstoffen en materialen wordt voorkomen door bijvoorbeeld een kringloopwinkel, een reparatiewerkplaats, de milieustraat en een onderwijsinstelling met elkaar te verbinden.

Waar we nu nog wel eens die eettafel met een wankele tafelpoot bij het grofvuil aanbieden, kan bij een circulair ambachtscentrum deze tafel worden opgeknapt en worden hergebruikt.

Op 6 oktober 2020 heeft de raad Scenario onderzoek milieustraten gemeente Overbetuwe (agendapunt 10) unaniem aangenomen. Allen partijen stemde voor. Helaas wilde een meerderheid de ambitie eruit halen, een ambitie van het college om binnen een termijn van 5-7 jaar dit ambachtscentrum te realiseren. GBO heeft die ambitie wel en we zullen het college blijven steunen in dit proces. Hier wordt Overbetuwe nog mooier van.