Klompenpad XL: het Nederrijnsepad

Vandaag mocht ik het 121e Klompenpad in Nederland openen en wat voor één. Het eerste Klompenpad XL: het Nederrijnsepad. Met een totale lengte van 27 kilometer is dit langste Klompenpad van Nederland een echte verbinder. De route loopt door uiterwaarden, beekdalen, over stuwwallen en dijken aan weerzijde van de Nederrijn.

De dagen worden langer, Dus dames en heren,In de herfst worden de dagen korter, de avonden langer. En wanneer de winter officieel begint op 22 december worden de dagen weer langer. Er is dan meer tijd om naar buiten te gaan voor een wandeling.

Zelf doe ik dat heel graag samen met mijn partner en geloof het of niet graag over een klompenpad. Ik loop door weilanden en boerenland, over oude paden en kom zo langs plekjes waar ik normaal niet komt. Er valt genoeg te beleven op en rond een klompenpad. Inmiddels hebben we al meer dan 50 klompenpaden bewandeld van de in totaal 120 die er tot vandaag waren.

Ook in de voorbereiding bleek dit klompenpad een echte verbinder. Want een bijzonder goed en groot samenwerkingsverband leidde tot dit klompenpad XL. Zes Dorpsraden en dorpsplatforms, de Agrarische Natuurvereniging Lingestreek, vrijwilligers, Rijkswaterstaat, drie gemeenten, en grondeigenaren werkten, onder coördinatie van Stichting Landschapsbeheer Gelderland, samen aan de realisatie.
Ook zijn goede afspraken gemaakt voor het onderhoud, ondersteuning met materialen en de financiering van dit onderhoud.

Het Klompenpad XL het Nederrijnsepad is een unieke combinatie
• Van een lange route langs mooie plekjes aan beide zijde van de Nederrijn;
• Met mogelijkheden om de route naar eigen wens en inzicht aan te passen;
• Met maar liefst 5 opstappunten;
• En met de combinatie van de 3 veren.

Het is een aanwinst voor de recreant uit de gemeenten Wageningen, Renkum en Overbetuwe. Maar ook voor de bezoeker van dit gebied. Voor het bewandelen van voor mij onbekende en aantrekkelijke klompenpad moet ik inmiddels zelf grote afstanden afleggen. Ik hoop van ganser harte dat het Klompenpad XL Nederrijnsepad ook die aantrekkingskracht krijgt. Dat verdient het ook na de goede samenwerking in het voorbereidingstraject en de uitvoering waar we vandaag getuigen van zijn. Daarvoor dank ik alle betrokkenen van harte. Het resultaat mag er zijn.

De dagen worden langer,
Dus dames en heren,