Inpassingsplan Railterminal Gelderland

We zijn al weer ruim 3 jaar bezig met het plan van de provincie Gelderland die een railterminal wil aanleggen nabij Reeth. U heeft er vast al eens van gehoord of gelezen. Het standpunt van GBO is duidelijk: Wij zijn geen voorstander van zo’n railterminal op die locatie, maar na onze eerste oriëntatie onder meer met het buurtschap Reeth waren we ervan overtuigd dat de railterminal er gaat komen. Vandaar dat we ervoor kozen om wel mee te werken om zo invloed te kunnen uitoefenen op de plannen en er het uiterste uit te halen met name voor onze inwoners die nabij de nieuwe terminal wonen. Afgelopen dinsdag is de zienswijze behandeld in onze Gemeenteraad. In de aanloop hiernaartoe hebben alle politieke partijen overleg gehad in een voorronde. Alle partijen zaten op dezelfde lijn, en in de afgelopen twee weken hebben we input geleverd met als resultaat een unaniem gekozen reactie op het inpassingsplan. Deze zogenaamde zienswijze voorziet op diverse punten in gewenste verbeteringen en aanmerkingen op het door de provincie opgestelde inpassingsplan. Voor ons stond in de verkeersafwikkelingen de fietsveiligheid hoog in het vaandel.

Met name willen wij een ongelijkvloerse kruising daar waar de ontsluitingsweg naar de railterminal uitkomt op de Rijksweg zuid. Iets wat de provincie steeds heeft afgehouden. Kort voor de raadsvergadering kwam uit een ander plan een mogelijke oplossing, en dit houdt verband met de aanpassingen van afslag 38 op de A15. Dit is een samenwerking van Gemeente Nijmegen en Overbetuwe met de Provincie Gelderland. Hier is nu voorgesteld om onder andere de bewuste kruising wel te gaan voorzien van een ongelijkvloerse kruising (nog voor de realisatie van de railterminal). Uiteraard is deze eventuele oplossing wel benoemd in onze zienswijze, maar de sterke wens is wel in de tekst blijven staan. Hier geldt eerst zien dan geloven. De zienswijze wordt nu ingestuurd naar de Provincie Gelderland, en dan is het afwachten wat de reactie is. Als de gewenste punten niet naar behoren worden beantwoord en ingevuld dan zullen we een keuze moeten maken of we als gemeente al dan niet naar de Raad van State gaan. In de raadsvergadering hebben we eigenlijk al uitgesproken dat we dat voornemen wel zeker hebben. Het woord is nu aan de Provincie Gelderland.

Paul de Vries
Raadslid