Hart van Oosterhout

De Leonarduskerk in Oosterhout verliest zijn kerkelijke functie. De kerk is medebepalend voor het dorpsgezicht en het zou jammer zijn als deze mooie kerk als gebouw verloren gaat. De dorpsraad van Oosterhout is daarom al enige jaren geleden begonnen met het ontwikkelen van ideeën om dit markante gebouw te behouden voor het dorp en een andere functie te geven. Deze ideeën zijn inmiddels door de gemeente Overbetuwe in samenwerking met de inwoners van Oosterhout, vertaald in een ontwikkelvisie.

In deze ontwikkelvisie wordt beschreven hoe het dorpshart in Oosterhout opnieuw kan worden ingericht door het samenbrengen van maatschappelijke functies zoals (ouderen)zorg, sport en spel, onderwijs, wonen en ontmoeten. Met als doel het behouden en versterken van het dorpse karakter van Oosterhout. Er zijn veel partijen bij betrokken en het is een moeizaam proces geweest. Het  draagvlak onder de inwoners en betrokkenen is de afgelopen jaren gegroeid en inmiddels kan gesproken worden van voldoende draagvlak voor verdere ontwikkeling.

GBO staat voor krachtige en leefbare kernen, waar plannen voor de leefbaarheid tot stand komen in samenspraak tussen inwoners en de gemeente. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat er in de kernen van Overbetuwe voor iedere leeftijdsgroep voldoende woningen, faciliteiten en zorg beschikbaar is.

Op dit moment zijn er vrijwel geen (zorg) voorzieningen voor ouderen in Oosterhout. Verder zijn er niet voldoende woningen voor ouderen en jongeren beschikbaar. Er is evenmin voldoende ruimte voor het rijke verenigingsleven in het dorp.

De ontwikkelvisie voor het Hart van Oosterhout geeft richting aan een oplossing voor deze problemen. GBO vindt het een mooi plan en steunt het verder ontwikkelen van de visie Hart van Oosterhout.

Meer informatie: Website Gemeente Overbetuwe – Hart van Oosterhout

Contactpersoon: