Eerste maanden als wethouder

Op 11 mei 2022 ben ik geïnstalleerd als wethouder van Overbetuwe. Nu twee maanden later kijk ik terug op een periode van kennismakingen, regiobijeenkomsten, congressen en veel overleggen. Opvallend vind ik toch wel de meest gestelde vraag uit mijn omgeving, namelijk:  “Wethouder, is dat een fulltime baan”? En dan besef ik me ook maar weer al te goed dat de betrokkenheid van inwoners bij de lokale politiek beperkt is.

Wat heb ik afgelopen weken allemaal gedaan. De maand mei stond in het teken van toegang krijgen tot de systemen, tot mijn nieuwe kantoor en vooral veel kennismakingsgesprekken. Ook mocht ik in de tweede week aansluiten bij een tweedaags congres van LCGW (Landelijk Contact Gemeentelijk Welzijn). Een zeer interessant congres waar ik veel ambtenaren en bestuurders van diverse gemeenten heb ontmoet.

Natuurlijk zijn we als college ook aan de slag gegaan met de kadernota en hebben we een begin gemaakt met het uitvoeringsprogramma. Voor mij een andere beleving. Afgelopen 7 jaar heb ik de kadernota mogen bekijken vanuit mijn rol als (burger)raadslid. Mooi om nu vanuit de rol van portefeuillehouder mijn input te mogen leveren.

Wat ook bij de functie van wethouder hoort zijn de “lintenknip momenten”. Hoewel ik nog geen lintje heb doorgeknipt mocht ik al wel “Special kidsday” afsluiten en heb ik basisschool Lammerts van Bueren in Zetten verrast met taart. Deze school geeft momenteel les aan c.a. 20 kinderen uit Oekraïne.

De twee eerste maanden waren geweldig. Ik kijk uit naar de komende tijd. Hoogtepunten die er aan komen zijn o.a:  input geven aan uitvoeringsprogramma, opstellen van begroting 2023, ontvangst vierdaagse wandelaars.

Vriendelijke groet van uw Wethouder,

• René Post