Cultuur, een basis voor de toekomst!

Cultuur is onmisbaar voor de samenleving, want gemeenschappelijke cultuurelementen brengen mensen nader tot elkaar. Dat is voor de gemeente natuurlijk van groot belang, en daarom dragen we graag bij aan het verbinden van verschillende groepen, de ontplooiing van inwoners van alle leeftijden en het bereiken van een grotere sociale binding. Ofwel: een basis leggen voor de toekomst.

Het maatschappelijk belang van onze culturele en erfgoedverenigingen voor de Overbetuwse samenleving is groot. Activiteiten op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed bevorderen de sociale samenhang. Denk hierbij aan dans, muziek, beeldende kunst, toneel, musea en theater. Daarom stemde de gemeenteraad op 24 mei 2022 unaniem in met een eenmalige schenking ter compensatie van de zware periode van 2020 t/m 2022. Veel culturele instellingen hadden namelijk tijdens de coronaperiode niet of nauwelijks inkomsten en konden geen bijeenkomsten of lessen organiseren. Doordat mensen niet bij elkaar konden komen, werd de sector hard geraakt.

Bijna vijftig Overbetuwse culturele en erfgoedorganisaties hebben de schenking van €1.250 inmiddels aangevraagd en ontvangen. De waardering blijkt wel uit de vele reacties. Graag wil ik er twee delen:

‘Hierbij willen we u enorm bedanken voor de toekenning van de coronacompensatie-subsidie. Met deze bijdrage kunnen we de tekorten van het vorige seizoen compenseren en met een schone lei beginnen.’

‘Graag wil ik u hartelijk danken voor de schenking. Het is een bedrag dat we goed kunnen gebruiken en dat ons letterlijk en figuurlijk extra speelruimte geeft voor de komende periode.”

Het is goed te horen dat deze verleende subsidie voor culturele partijen een positief effect heeft op onze verenigingen. Het biedt hen een basis voor de toekomst. En via hen zeker ook voor onze samenleving, waar zij zoveel aan bijdragen. De dank is dan ook geheel wederzijds!

Met vriendelijke groet,

• Dimitri Horsthuis - Tangelder