Koop lokaal, Koopt Overbetuwse Waar!

Deze vierde week wil ik het hebben over flexibiliteit. Wat is nu eigenlijk flexibiliteit? Flexibiliteit, aanpassingsvermogen, betekent dat je je gemakkelijk aan kunt passen aan een veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden, taken, verantwoordelijkheden en gedragingen van anderen. Volgens mij hebben we hier in de afgelopen vier weken allemaal mee te maken gehad. De een wat meer dan de ander, maar allemaal hebben we er mee te maken.

Binnen de gemeente Overbetuwe wil ik bij deze benadrukken dat ik oprecht trots ben op de flexibiliteit van onze collega’s. Wat een werk is er verzet, wat hebben we een stappen moeten maken én ook daadwerkelijk gezet! Van thuiswerken tot de complete invoering van verschillende uitkeringen zoals de  Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Deze geldt voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die financieel in de problemen komen door de coronacrisis en niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Als we kijken naar de definitie van een flexibele organisatie dan heeft niet alleen de werknemer, maar ook de werkgever een flexibele insteek. In deze tijd zie je ook hoe flexibel en inventief ondernemers zijn. Mooie initiatieven die zowel landelijk als lokaal worden ontwikkeld: kijken naar mogelijkheden zoals productielijnen opzetten voor de productie van mondkapjes en ziekenhuisschorten. Maar ook acties om de lokale ondernemers te ondersteunen, horecabedrijven die een bezorg- en afhaalservice beginnen of een drive-in openen. En dan de plexiglas constructies zodat caissières en verkopend personeel wel door kunnen werken en de klant zo goed mogelijk kunnen helpen op een veilige manier. Ook kun je nu al je lokale kipfilet, je stukje kaas en de groente online bestellen en in een contactloze omgeving ophalen. Inventief zijn wij geworden!

Het zijn voorbeelden van individuele acties die zijn ingezet. Vanuit de gemeente hebben we daarom deze week een voorstel gedaan aan de lokale winkeliersverenigingen en horeca om de handen in elkaar te slaan met een website om het lokale aanbod te promoten. Onder het motto: Koop lokaal, Koopt Overbetuwsche waar!

Vanmorgen heb ik een videovergadering gehad met diverse ondernemers in Overbetuwe. Dit initiatief is opgezet door de Stichting Parkmanagement Overbetuwe met medewerking van een aantal lokale ondernemers en ondernemersvertegenwoordigers. Het platform “Lincer” moet bijdragen aan de informatievoorziening voor ondernemers binnen de gemeente Overbetuwe en ze kunnen hier ook vooral met elkaar in gesprek over waar we elkaar in deze tijd kunnen ondersteunen. Meer informatie vind je op www.lincer.nl

Ik sluit af met jullie heel veel succes te wensen in deze tijd en blijf gezond. Alleen samen krijgen we het coronavirus in Overbetuwe en Nederland onder controle. Fijne paasdagen!

Met vriendelijke groet,

Dimitri Horsthuis – Tangelder