Coalitieprogramma op hoofdlijnen

Reactie Gemeentebelangen Overbetuwe op de behandeling van het coalitieprogramma op 11 mei 2022.

Vz. voor ons ligt het coalitieprogramma op hoofdlijnen met als titel “Samen aan zet”. Eigenlijk zegt deze titel al genoeg en vat het samen waar we komende jaren voor gaan en staan. Samen; het woord betekent in dit verband met onze inwoners, de maatschappelijke organisaties, de ondernemers het verenigingsleven en vanzelfsprekend wij als raad. Dit akkoord op hoofdlijnen is toch een breuk met het verleden waarin in meer of mindere mate sprake was van een redelijk dichtgetimmerd akkoord. Over het proces waarbij bewoners, instellingen, verenigingsleven en bewoners zijn betrokken is al het een en ander op 20 april gezegd. Ook wij als raad waren in de gelegenheid om een bijdrage te leveren en gelukkig hebben een groot aantal fracties daarvan gebruik gemaakt dan wel op een later moment schriftelijk gereageerd. Dit is precies waar deze coalitie voorstaat.

Het programma vinden wij ambitieus, uitdagend en inspirerend. Speerpunten, waar wij als Gemeentebelangen Overbetuwe voor staan, hebben een prominente plaats in dit akkoord gekregen. Denk daarbij aan participatie in de ruimste zin van het woord, duurzaamheid, wonen en vanzelfsprekend het sociaal domein, een dossier, dat vanwege onder meer de forse energieprijzen in relatie tot toenemende armoede van een deel van onze inwoners en in relatie tot de geboden compensatie hoog op de agenda van deze coalitie en naar ik aanneem van de gehele raad staat. De zojuist genoemde speerpunten verdienen van ons als raad niet alleen de grootst mogelijke aandacht, maar vooral actie.

Participatie lijkt een toverwoord, maar deze beoogde coalitie heeft in het verkenningsproces laten zien, dat het haar ernst is. Alle eerdergenoemde participanten doen echt mee en op de manier waarop zijn we vooraf heel helder, teneinde verwachtingen en daarmee teleurstellingen zoveel mogelijk te voorkomen. Bijkomend effect van participatie kan zijn, dat het vertrouwen van de burgers in de politiek mogelijk wat wordt terug gewonnen. Ook staan wij voor een financieel gezonde gemeente met daarbij de insteek om onze inwoners zo min mogelijk extra te belasten.

Het hiervoor genoemde neemt niet weg, dat het allemaal halleluja is. Immers er zijn voldoende onderwerpen te bedenken , die alleen globaal worden genoemd zonder er een concretisering aan toe te voegen. En er zijn onderwerpen die voor verschillende partijen erg belangrijk zijn en helemaal niet worden genoemd Maar… laat dit nou precies de uitdaging zijn om samen de gemeente zo optimaal mogelijk te besturen. Wij als raad maar ook anderen kunnen onderwerpen aanreiken, die vervolgens in het proces worden gezet en dus kunnen worden opgepakt.

Voor wat betreft de beoogde benoeming van een extra wethouder kunnen wij de aangedragen argumenten gezien het ambitieuze karakter van voorliggend programma, onderschrijven. Gelet op alle uitdagingen komende jaren, de noodzaak om grote stappen voorwaarts te zetten op onder meer woningbouw en duurzaamheid, de wil om iedereen bij besluitvormingsprocessen in een vroegtijdig stadium te betrekken, de noodzaak om de financiën op orde te houden, is uitbreiding voldoende onderbouwd.

Samenvattend vz. heeft GBO de nodige inbreng gehad bij de totstandkoming van onderhavig programma en voelen wij dus ook niet de noodzaak om alle onderwerpen nu voor het voetlicht te brengen. Bij de debatten in voorronden en raad zullen wij ons zeker, indachtig het dualistische karakter van het programma, laten horen. Kortom wij zijn blij en trots met dit programma en wensen al onze inwoners en andere betrokken, onszelf als Raad en zeker het beoogde college komende jaren alle succes en wijsheid toe.

Namens de fractie,
Met vriendelijke groet,