Algemene beschouwing Kadernota

Hieronder leest u de volledige tekst van de algemene beschouwing Kadernota 2018

Voor ons ligt de Kadernota 2018, de laatste van dit college.
Gemeentebelangen Overbetuwe vindt dat dit document met al zijn voornemens en ambities, exemplarisch is voor dit college. Weinig smart en met kaders die lang niet allemaal door de raad zijn vastgesteld

Dat wilt niet zeggen dat er in deze collegeperiode niets is gepresteerd, natuurlijk wel en we mogen die zegeningen tellen. Wel moet worden geconstateerd, dat veel ambities zijn blijven steken in voornemens. Diverse voorbeelden hiervan komen in ons verdere betoog aan de orde. We realiseren ons, dat niet alles tegelijk kan gebeuren, maar wees transparant en meld dit, blijf er niet in volharden dat in 2018 tig zaken gerealiseerd zullen worden, want dat gaat echt niet allemaal gebeuren.

Voor Gemeentebelangen zijn afspraken ook echt afspraken. Wij dachten dat het college ook deze filosofie hanteerde. Jammer genoeg gaat het hierbij nogal eens mis. Voorbeeld: afwikkeling motie parkeerplaatsen Dorpsstraat. Nooit meer iets van het college over gehoord. Hoe staat het daarmee? Ook zijn we niet tevreden over de manier van communiceren. Steeds moet weer worden vastgesteld, dat de gemeente hierin tekort schiet. Denk daarbij aan de plannen voor de schil Zetten-Hemmen, de Hoge Wei en ontwikkelingen rond Elsterveld (OBC college en tijdelijke woningen). Natuurlijk kan niet elke inwoner tevreden worden gesteld, maar als het college zegt, draagvlak/burgerparticipatie is belangrijk wees dan vooraf duidelijk wat de rol van de burger in een proces is Verwachtingenmanagement!

Gemeentebelangen Overbetuwe is een constructieve partij. Met als uitgangspunt De Mens Centraal willen we samen met anderen plannen realiseren. Vanuit die gedachte hebben wij voorliggende kadernota beschouwd. Wij zullen speerpuntgewijs, beknopt en doortastend onze inhoudelijke bijdrage leveren.

SMART
SMART maken van voornemens en ambities is een klus die nog geklaard moet worden. Laten we 1 onderdeel van SMART uitlichten: de T van Tijdgebonden: Wanneer begin je? Wanneer moet dit doel behaald zijn? Dit zijn 2 vragen die werkelijk in geen enkel doel zijn beantwoord. Is het college nu al uitgeblust na 3,5 jaar en zal Gemeentebelangen Overbetuwe deze projecten nu alvast gaan invullen met het oog op de verkiezingen? MOTIE 11

Kernenestafette
In de kadernota staat dat sterke, leefbare kernen in Overbetuwe van cruciaal belang zijn. De Kernenestafette wordt als oplossing aangedragen voor het versterken van de verbinding tussen het fysieke en sociale domein. In diverse kernen is er een probleem met de uitvoering van prachtige projecten zoals in Driel met de invulling van het dorpsplein. Met de Kernenestafette geeft het college aan in 2016 en 2017 de dorpen en wijken ondersteund te hebben bij het bepalen en uitvoeren van hun agenda’s. Welke ondersteuning is er geboden en met welk resultaat?

In de Vogelbuurt in Driel zien we inwonersinitiatieven ontplooien die een ondersteuning kunnen gebruiken zodra zij hierom vragen. Dat is toch de kern van de kernenestafette? Gemeentebelangen Overbetuwe vindt dat concreet begeleiding geboden moet worden aan dorpsraden en wijkraden om deze verbinding goed te krijgen en te houden. Onze MOTIE 7 ,dorpsraden 2.0 roept hiertoe op.

Presikhaaf Bedrijven
Onduidelijkheid blijft er bestaan over Presikhaaf Bedrijven. Wat gaan we als gemeente Overbetuwe concreet doen nu we de plannen van Arnhem kennen. Informatie blijft op dit moment uit, de eventuele kosten zijn nog steeds onduidelijk. Onze keuzes kunnen een grote negatieve invloed hebben op de Algemene Reserve. Communicatie is van essentieel belang en duidelijkheid is er voor de medewerkers nog steeds niet, het ziektepercentage wordt hierdoor steeds zorgwekkender.

Werkgevers Service Punt
Een effectieve lokale benadering van werkgevers(-organisaties) door het WSP is een speerpunt in de kadernota. Gemeentebelangen Overbetuwe vraagt zich af wat er in de afgelopen jaren gebeurt is met het Werkgevers Servicepunt? Zet je bij een opbouw van een WSP niet als eerste in op de lokale benadering van aanbieders? Waarom nu pas een speerpunt? Wij missen hier aan ambitie en motivatie.

MFC’s
Investeren in maatschappelijke voorzieningen is voor Gemeentebelangen Overbetuwe van groot belang. Wat is de visie betreffende MFC’s in de gemeente? Gaan we hierin wel een concrete (tijdsgebonden) planning voor maken? Hoe kunnen we de toekomst van onze kernen borgen door de leefbaarheid hierin te vergroten? Dat is voor ons een belangrijk thema. Het lijkt het doorslaggevende argument voor gemeenten en woningcorporaties om samen te werken bij de realisatie van maatschappelijk vastgoed.

Leergeld
Met Stichting Leergeld zijn gesprekken gevoerd over de toekenning van huiswerkbegeleiding. De stichting heeft helaas aangegeven geen mogelijkheden te zien. Gemeentebelangen Overbetuwe is van mening dat de GelrePas ook zou kunnen worden gebruikt voor huiswerkbegeleiding. Hierdoor is volgens Gemeentebelangen Overbetuwe de toekomst voor onze jongvolwassen een stuk duurzamer. Zie onze MOTIE M8

Onderwijs
Het “Onderwijs” in de kadernota is tekstueel niet ruim bemeten. En dat hoeft ook niet. Veel zaken gingen immers al goed en de speerpunten overlappen deels ook andere terreinen, zoals laaggeletterdheid, actief ouderschap en huisvesting. Met betrekking tot het onderwerp “laaggeleterdheid” willen wij graag op de hoogte worden gebracht van concrete stappen in het plan van aanpak en op welke wijze de gemeente haar regierol in deze invult. De financiële vertaling van de onderwijsposten zijn passend. Toch moeten we alert zijn als het gaat om huisvesting. Waar in de regio en sommige kernen sprake is van krimp bij leerlingaantallen, is het juist in Driel omgekeerd. Nu blijken de inschatting van 2014 een realiteit en de prognoses moeten jaarlijks hoger bijgesteld worden. Wat betreft het amendement, welke wij weer hebben ingetrokken hebben voor aanvang van deze kadernota. Basisschool en VO heten allebei de Vallei en zijn beide in Driel gevestigd. Dit heeft tot verwarring geleid, wellicht een idee om duidelijk te maken dat PNL posten expliciet bedoeld zijn voor basisschool de Vallei.

Fysieke Leefomgeving
Over de “Ontwikkeling in de fysieke leefomgeving” worden zaken in de ze kadernota terloops geduid. Gemeentebelangen Overbetuwe vraagt om concrete maatregelen, hierbij valt te denken aan het bouwen van woningen voor starters, senioren en levensloop bestendige woningen . Denk aan onze ideeën voor “tiny-houses” en huissplitsing. Wij zijn teleurgesteld dat er tot heden nog geen enkele bouwactiviteit heeft plaats gevonden op de ontwikkellocatie De Pas. De vraag naar sociale huur en koop woningen is enorm. Wij verzoeken het college daarom ook om eerst De Pas verder te gaan ontwikkelen in Elst voordat er op andere locaties gekeken gaat worden voor bouwmogelijkheden.

In deze kadernota lezen we een hoge ambitie, zoals:
• Worden nog ontwikkeld
• Inzet op versnelling
• Worden voorzien in derde kwartaal 2017
• We bezien de effecten

U schrijft zelf bijvoorbeeld ook: “We verwachten dat dit vanaf 2018 leidt tot snellere woningbouw en een blijvend betere match tussen vraag en aanbod”. De praktijk leert ons dat er nu helaas nog te weinig is gebeurt en we vrezen dan ook dat deze woningzoekende nog lang zoekende zullen blijven..

In deze kadernota geeft het college aan, en ik quote: ”Het landschappelijke karakter van Overbetuwe willen we behouden en versterken”. Dit klinkt goed waarbij in de PNL-post geld beschikbaar zal worden gesteld voor bloemrijke gras- en akkerranden. Maar als we dit willen behouden en versterken waarom gaan we dan een landschappelijk waardevol gebied als Vinkerhof ontwikkelen terwijl er reeds een gebied aangewezen is op De Pas waar ontwikkelingen kunnen ontstaan. Ook voor de ontwikkellocatie De Pas wordt een landschappelijk stuk land gebruikt om de kern Elst uit te breiden. Laten we dit gebied nou voor nu niet groter maken en laten we zuinig zijn op ons buitengebied.

De aanpak van ‘strijdige bewoning’ spreekt ons aan. Met name het feit dat handhavend wordt opgetreden tegen wonen in niet voor bewoning geschikte of bedoelde panden. We hopen op een eerlijke en rechtmatige beoordeling van deze gevallen. Uiteraard gaan wij er van uit dat de Raad hier goed tijdig over geïnformeerd zal worden.

De nieuwe omgevingsvisie is in de maak. Er komen veel veranderingen op het college, ons als raad en de inwoners af. Het vereist inzicht, pro-actief denken, en betrokkenheid van allerlei organisaties en instellingen. We horen in discussies in de voorrondes dat na het invoeren van de omgevingsvisie er veel meer kan en mag dan nu het geval is. Wij nodigen het college dan ook uit om ons nauw te blijven betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van deze omgevingsvisie. En te zorgen voor een adequate voorlichting en informatievoorziening op alle niveaus. De implementatie zal het nodige gaan kosten, niet alleen financieel maar ook qua personele inzet. Er zal in de meerjarenbegroting dan ook geld beschikbaar moeten worden gesteld door de raad om dit op een goede wijze in te voeren.

Bibliotheek
Het is goed dat het college in en na overleg met andere gemeenten concrete prestatieafspraken maakt en wil monitoren, het college heeft in een reactie op de uitkomst van onze rekenkamer ook aangegeven de zeven aanbevelingen van de Rekenkamercommissie tav het meten van de prestaties ook te implementeren. Die uitkomsten zien wij dan ook graag terug in de afspraken en het monitoren er van. In dat kader stelt het ons teleur dat het toegezegde uitvoeringsplan voor de bibliotheek in onze gemeente er nog steeds niet is.

Transformatieagenda Speerpunt 18
Na een gedegen voorbereiding van de decentralisatie van de zorg, de 3 D’s door het vorige college en het in uitvoering brengen hiervan door het huidige college kunnen we concluderen dat de transitie van zorgtaken achter de rug is. Er is veel energie gestoken in het goed inbedden van de nieuwe taken in onze gemeente. Het transitiemoment kende veel praktische vraagstukken, maar een grote transitie vraagt ook om een Transformatie van alle betrokken partijen. Het anders leren denken over rollen en verantwoordelijkheden vergt veel van alle betrokkenen, de inwoners met hun netwerk, professionals, vrijwilligers en vooral van de gemeente als Regievoerder van dit omvangrijke transformatieproces.

De transformatieagenda 2.0 beschrijft de 2 hoofddoelen met de ambities, speerpunt 18 licht er daar 4 belangrijke ambities uit waarvan Gemeentebelangen Overbetuwe het belang zeker onderschrijft.
Preventie: de focus moet breed zijn en gericht zijn op lichaam , geest en financiën, stel de vraag: “Wat is nodig om te voorkomen dat…”

• Langer Thuis wonen daarbij 3 vragen:
• Is onze openbare ruimte hiervoor adequaat ingericht
• Optimaal gebruik maken van domotica

Zorg voor de mantelzorger, voor Gemeentebelangen een belangrijk speerpunt. We vragen van het
college om de Raad een concreet plan voor te leggen om de Mantelzorgers meer in beeld te krijgen met daarbij concrete voorstellen hoe overbelasting van de mantelzorg kan worden voorkomen en opgelost.

Versterken van algemene, voorliggende voorzieningen: Hierbij heeft de gemeente de Regierol.
Gemeentebelangen Overbetuwe vraagt daarom nadrukkelijk het college om de Raad inzicht te geven in alle mogelijke zorg en welzijn gerelateerde inwonersinitiatieven en algemene voorzieningen( de al eerder door Gemeentebelangen Overbetuwe gevraagde lokale sociale kaart) met daarbij vermeldt het belang voor de inwoners van de gemeente Overbetuwe en daarbij voor de gemeente voor het in stand houden van deze inwonersinitiatieven en daaruit volgend de vraag welke verantwoordelijkheid de gemeente daarbij kan en wil oppakken.

Afschalen van zorg en ondersteuning: door het realiseren van ambitie 1,2 en 3 is ambitie 4 mede mogelijk. Voor Gemeentebelangen Overbetuwe blijft de noodzakelijke zorg, het maatwerk uitgangspunt.
Motie 14 gaat in op het belang van inzicht, verbinden en samenwerken

Milieu-duurzaamheid
Milieu en duurzaamheid. We zijn dit jaar gestart met de uitvoering van de routekaart duurzaamheid. Blij verrast waren we dan ook dat er ruim gebudgetteerd is voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Gemeentebelangen Overbetuwe zal in 2018 zeer nauw betrokken blijven bij de plannen van het college. Door onze actieve deelname in de Werkgroep Duurzaam Overbetuwe willen we inwonersinitiatieven meer stimuleren, zoals het project Wat Beter voor Heteren. We vragen het college om de raad tijdig te informeren naar de voortgang van de routekaart. Dit is afgelopen jaar te weinig gedaan.

Financiën
Ja, wat valt er op financieel gebied te zeggen over een Kadernota die een mooie sluitende meerjarenbegroting kent, een zeer positieve ontwikkeling laat zien ten aanzien van de Algemene Reserve.

Wellicht een toch kritische opmerking dat dit resultaat met name veroorzaakt wordt door een hogere Rijksbijdrage, en een hogere opbrengst Precariobelasting. Twee oorzaken, die absoluut niet vast en zeker zijn voor wat betreft de toekomst. Voor nu een mooi resultaat, en daarvan willen wij als Gemeentebelangen Overbetuwe graag onze inwoners mee laten profiteren, dit in de vorm van geen tariefsverhoging OZB in 2018, zie hiervoor ook ons amendement.

Afsluitend voorzitter, komende 9 maanden wordt het voor ons allen en in het bijzonder het college hard werken om alle doelstellingen te halen en aan beloften te voldoen.

Wij wensen u daarbij veel wijsheid toe.

Overige Moties
M-9 motie GBO Kadernota 2018 microfoons
M-10 Motie GBO over Begraafplaats Zetten
M-12 Motie GBO afkortingen