Vervolg Dorpsraden 2.0

Op 21 december 2016 zijn er door Gemeentebelangen Overbetuwe een aantal vragen gesteld over het functioneren van de dorpsraden. Deze vragen zijn door het college op 24 januari jl. beantwoord. Met deze beantwoording waren wij als partij ontevreden, omdat dat geen juiste weergave is van de signalen, die ons bereiken. Immers de dorpsraden in Zetten en Herveld-Andelst functioneren niet tot nauwelijks, terwijl andere dorpsraden gelukkig wel in meer of mindere mate tot tevredenheid functioneren. Dit is voor Gemeentebelangen Overbetuwe een signaal dat er hulp nodig is bij deze dorps- en wijkraden om zich verder te blijven kunnen ontwikkelen. Daarom wordt door Gemeentebelangen Overbetuwe het principe Dorpsraad 2.0 verder toegelicht. In een eerder antwoord deed het college voorkomen dat het concept van een dorpsraad 2.0. voor hen een onbekend begrip is. Voor een volledige uitleg kun u de volgende link gebruiken om te lezen wat Gemeentebelangen Overbetuwe bedoeld met Dorpsraad 2.0.

Gemeentebelangen Overbetuwe vindt het erg vreemd dat deze term het college niet bekend voorkwam gelet op het feit, dat juist uw beide kernenadviseurs dit begrip tijdens bijeenkomsten van dorpsraden gebruiken. Dorpsraden 2.0 zijn zogenaamde dorpsraden nieuwe stijl, die niet beginnen met bv. het opknappen van een dorpsplein maar kleinschalige activiteiten ontwikkelen. Gemeentebelangen Overbetuwe heeft daarom deze uitwerking van Dorpsraad 2.0 als bijlage aan het college toegestuurd met waarbij een aantal vervolg vragen:

1. Blijft u bij uw standpunt, dat alle dorpsraden naar behoren functioneren en is de door ons ontvangen informatie dus onjuist?
2. Is het u nu duidelijk wat wordt verstaan onder dorpsraden 2.0 en vind u het niet merkwaardig, dat bij u dit begrip als onbekend voorkomt, terwijl uw kernenadviseurs dit begrip in vergaderingen gebruiken?
3. Wilt u stimuleren dat kernenadviseurs deze kleinschalige activiteiten onder de aandacht van alle dorpsraden moeten blijven brengen, opdat het voortbestaan en de daadkracht wellicht (nog) beter is geborgd.

Lees hier de reactie vanuit het college.