UPDATE: Tunnels stationsomgeving Overbetuwe

Tunnel station Elst

UPDATE: Datum van de test van de “slingertunnel” bij station Elst wordt verplaatst naar 26 november. Aanvankelijk was de bedoeling om op zaterdag 5 november met twee vrachtwagens te kijken of deze elkaar konden passeren in de nieuwe tunnel onder het spoor. ProRail heeft echter aangegeven dit pas toe te staan nadat de tunnel is geopend. Opening van de nieuwe tunnel staat gepland op 25 november. Op zaterdag 26 november om 11:00 uur zal de test plaatsvinden.

Waarom maakt Gemeentebelangen Overbetuwe zich zorgen? Daarvoor is een stukje geschiedenis belangrijk.

In 2011 is Gemeentebelangen Overbetuwe in het college gestapt onder de uitdrukkelijke voorwaarde, dat de infrastructuur bij de ontwikkelingen in Elst Centraal leidend zou zijn.
Dit onderwerp is voor de fractie steeds een hot item geweest. Nu de aanleg van de infra haar eindstadium bereikt wil Gemeentebelangen Overbetuwe ook serieus nagaan hoe de aanleg is gerealiseerd.

Hieronder voor wat betreft de tunnelbouw onze bevindingen tot nu toe.

Volgens de richtlijnen voor ontwerpen van wegen binnen 30 km/uur zones zou de tunnel een minimale breedte van 7,10 moeten hebben, zodat bussen en vrachtverkeer elkaar op een veilige wijze kunnen passeren rekening houdend met obstakelvrees. Volgens het ontwerp van de tunnel krijgt de rijbaan een breedte van 6,85 meter met aan weerszijden een verhoogde betonstrook van ca. 50 cm. breed. Hierdoor zou een totale breedte van 7,85 meter ontstaan, waardoor het bus/vrachtverkeer in 2 richtingen past.

Chauffeurs dienen zich aan de maximumsnelheid van 30 km/uur en hun ideale rijlijn te houden. Hier zit onze zorg. Veel automobilisten hebben moeite zich aan deze maximumsnelheid te houden, zeker op een helling. Als het mis mocht gaan, gebeurt dit komend vanaf het dorp richting A325. Grote voertuigen komen vanaf de bocht (buigt naar links) en zij zullen dus naar het midden van de weg uitwijken. Een doorgetrokken streep is sowieso dan een must, maar biedt geen garantie. De situatie laat zich omschrijven als zorgelijk, omdat de kans op ongeluk(jes) spiegelschade etc. als redelijk tot groot moet worden gezien. Wie wordt dan aansprakelijk gesteld?

Daarnaast vormt de tunnel een belangrijke schakel van/naar het dorp. Bij een ongeval is de kans dat de tunnel (tijdelijk) is gestremd aanwezig, waardoor verkeer naar het dorp en met name bus/vrachtverkeer draaibewegingen zal moeten gaan maken binnen de 30 km/uur zone om via een andere weg op hun bestemming te komen. Dit is onwenselijk.

Een tweede zorg voor Gemeentebelangen Overbetuwe is de fietstunnel, waar bij calamiteiten de hulpverleningsdiensten de fietstunnel zullen gaan gebruiken. Hoewel dit alleen in uitzonderlijke gevallen voor zal komen levert dit onveilige situaties op voor fietsers. Zij zijn immers niet op de hoogte van een calamiteit en merken de sirenes en zwaailichten van de hulpdiensten pas laat op. In de tunnel worden zij geconfronteerd met voertuigen van hulpdiensten die met hoge snelheid door de fietstunnel rijden. De fietsers, vaak scholieren, zullen hier met extra aandacht, knipperlicht. bebording etc, op gewezen moeten worden, om onveilige situaties te doen voorkomen.

Henk Vreman
fractievoorzitter