Mike nieuwe kinderburgemeester

Op 7 juni 2017 heeft burgemeester Toon van Asseldonk Mike van Bergen van der Grijp aangesteld als kinderburgemeester van Overbetuwe. Een jaar lang zal hij de burgemeester geregeld vergezellen bij officiële gelegenheden en opkomen voor de belangen van kinderen in de gemeente. Mike heeft een tablet gekregen om verslag te doen van zijn activiteiten en bezoekjes. Hij had al een eerste speech voorbereid: Mijn thema’s zijn ICT en zorg. Mijn overgrootoma zit in Tertzio. Ik maak haar blij met iets kleins en wil graag dat kinderen meer doen met ouderen. En ik wil mij inzetten voor meer ICT in het onderwijs.

De gemeente vindt contacten met haar jongste inwoners belangrijk. Daarom heeft zij een kinderburgemeester aangesteld. Die gaat alle kinderen van de gemeente Overbetuwe bij verschillende gelegenheden vertegenwoordigen en komt op voor de belangen van kinderen. Mike van Bergen van der Grijp is de opvolger van Wies van der Werf de eerste kinderburgemeester van Overbetuwe. Hij is 11 jaar en zit in groep 7 van Stap voor Stap in Elst.

Aanspreekpunt
Mike vertegenwoordigt de belangen van kinderen in de gemeente door bijvoorbeeld het aanspreekpunt te zijn voor leerlingenraden. Ook kan hij vragen van kinderen bespreken met de burgemeester en met medewerkers praten over zaken die voor kinderen belangrijk zijn. En uiteraard staat Mike af en toe naast de “gewone” burgemeester bij speciale gelegenheden zoals bij het jeugddebat en later in het jaar de intocht van Sinterklaas.

Zorg en ICT
Mike is 11 jaar en zit in groep 7 van Stap voor Stap in Elst. Zijn hobby’s zijn schaken en voetballen. Hij gaat graag op bezoek bij zijn overgrootoma in Tertzio. Als kinderburgemeester vraagt hij extra aandacht voor de zorg en ICT op school. In zijn sollicitatiegesprek was hij niet onder de indruk van 3 volwassenen die hem vragen stelden. Kon hij goed uitleggen wat hij belangrijk vindt en stelde hij scherpe vragen (Hoe gaat de gemeente met de zorg voor ouderen om?).

28 kinderen uit 7 kernen
In totaal hebben 28 kinderen gereageerd op de vacature van kinderburgemeester. Allemaal kinderen uit groep 7, in leeftijd variërend van 10 tot 13 jaar. 22 meisjes en 6 jongens hebben gereageerd, afkomstig uit 7 van de 11 Overbetuwse kernen. De selectiecommissie heeft met vijf kinderen een sollicitatiegesprek gevoerd en uiteindelijk Mike van Bergen van der Grijp gekozen.